Säännöt:

 

Ikäraja

Pelin ikäraja on 18 vuotta. Jokaisen pelaajan on täytettävä 18 vuotta viimeistään ensimmäisenä pelipäivänä. Ainoat poikkeukset

ikärajasta on pelinjohtajan hyväksymät, erittäin harvat ja valitut pelaajat ! Nämä harvat ja valitut toimittavat etukäteen täytettynä

olevan lupalapun, jonka he luovuttavat pelinjohdolle ilmoittautumisen yhteydessä.

 

 

Viritysrajat

Sarjatuliaseet: 1,7J

Tulitukiaseet: 2J

Tarkkuuskiväärit (puoliautomaattiset): 2,25J

Tarkkuuskiväärit (käsiviritteiset): 3J

 

Viritetyt aseet asettavat käyttäjilleen vastuuta.

Esimerkiksi lähietäisyydeltä ampuminen on erittäin paheksuttavaa, tämä koskee myös vakioaseita!

 

- Pistoolien osalta noudatetaan sarjatuliaseiden rajaa.

- Tulitukiaseiksi lasketaan ainoastaan aseet jotka ovat alunperinkin suunniteltu ko. tehtävään (esim. M60, M249, RPK jne.).

- Tarkkuuskivääreiksi lasketaan ainoastaan aseet jotka ovat alunperinkin suunniteltu ko. tehtävään ja joissa ei ole mahdollisuutta

  ampua sarjatulta.

 

Aseet kronotetaan tarpeen vaatiessa !

 

 

HPA-aseet

HPA pyssyjen kohdalla pelaaja itse on vastuussa lähtönopeuksistaan, sekä HPA-aseiden tulee noudattaa pelin viritysrajoja. Pelinjohto tuo paikalle kronometrin, varaa myös omia sinettejä mukaan, varmuuden vuoksi. Ilmoittautumisen yhteydessä, sekä kesken pelin pelinjohto suorittaa ns. "pistotarkastuksia" lähtönopeuksista. Tämä koskee kaikkia asetyyppejä. 

 

 

Silmäsuojaimet

Peleissä hyväksytään vain hyväksyttyjä suojaimia kuten:  

Paintball-maskit ja lasit

Sansein ritilämaskit

Ballistiset tactical-sarjan lasit (Bollé, ESS jne.)

Testatut (pelin tehokkaimmalla aseella)

 

Seuraavat ovat kiellettyjen listalla:  

Ampujanlasit

Laskettelulasit

Kemianluokanlasit, Turva- ym suojalasit 

 

Epäilyttävät suojaimet testataan ennen peliä pelin tehokkaimmalla aseella. Jos et halua antaa lasejasi testattavaksi, on sinun

lainattava hyväksytyt joltain tai olla pelaamatta. Silmäsuojaimia on pidettävä päässä koko pelin ajan, myöskin kuljettaessa

offgame tai majoitusalueelle.

 

TESTAUKSESSA RIKKOONTUNEITA LASEJA EI KORVATA OMISTAJALLE ! HYVÄKSYMÄTTÖMILLÄ MASKEILLA / LASEILLA PELAAMINEN ON EHDOTTOMASTI KIELLETTY!

 

 

Pelissä käytettävät kuulat

Pelimaksu sisältää myös pelissä käytettävät kuulat, mikä tarkoittaa myös ettei omia kuulia saa pelissä käyttää. Omien kuulien käyttö on sääntörikkomus, josta voidaan rangaista pelistä poistamisella ja/tai porttikiellolla. Omia kuulia ei saa pelin ainoa, ainostaan kronottamiseen ja/tai hopinsäätöön voi käyttää omia kuulia. Pelin alkaessa, ei omia kuulia pidetä enää mukana.

 

Pelissä käytetään Mint Airsoft Biokuulia. Painoluokat ovat 0,2g / 0,23g / 0,25g / 0,30g

Tarkkuuskivääreille Mint muovikuulien painoluokat ovat 0,36g / 0,40g / 0,43g

 

 

Osumat pelissä

Jokainen osuma pelaajan vartaloon tai tarvikkeisiin lasketaan osumaksi. Osuma pelaajan aseeseen lasketaan aseosumaksi.

Kun pelaaja saa osuman vartaloonsa hän kaatuu maahan eläytyen osumaansa. Mikäli pelaaja saa osuman aseeseen, hän ei

voi käyttää kyseistä asetta enää, koska ase on täten epäkunnossa. Aseen voi saada takaisin toimintakuntoon viemällä sen

henkilölle, kuka osaa korjata/viritellä aseen takaisin kuntoon. Yleisimmin tälläiset henkilöt ovat eri kylien/tukikohtien kauppiaita.

Aseen korjaajat veloittavat aseden korjauksesta, jonka pelaajat maksavat pelissä käytössä olevalla pelirahalla.

 

 

Osuman jälkeen

Kun pelaaja saa yhden osuman (myös sarja lasketaan osumaksi), hän heittäytyy maahan eläytyen osumaansa.  Pelaaja ei

haavoittuneena pysty ampumaan, liikkumaan (paitsi pois tieltä ajoneuvon lähestyessä) eikä puhumaan muuta kuin pyytämään

apua jotta hänet parannettaisiin. Mikäli hänet parannetaan, hän voi jatkaa taistelua sekä muita toimintoa.

 

 

Pelillisen materiaalin anastaminen (loottaus)

Haavoittuneilta/eliminoituneelta pelaajilta voidaan kuitenkin ryöstää pelillistä omaisuutta kuten esimerkiksi haavanauhoja, pelirahaa, antiradeja, lääkintäpakkauksia, kuulia, pelirahaa taikka artefakteja. Tässä säännössä on kuitenkin rajoituksia, joita jokaisen on hyvä muistaa. Nyrkkisääntönä lootattava luovuttaa karkeasti puolet (pyöristäen ylös). Esim. jos sinulla on 1 antiradi, se lähtee. Mikäli niitä on 5, tällöin luovutetaan 3.

 

Poikkeukset:

- Kaikki suuret peliobjektit (lääkintäpakkausta eli DVD koteloa suuremmat), kuten suuret radiolähittimet, kannettavat tutkat, pelilliset työkalupakit yms. jäävät siihen paikkaan mihin pelaaja eliminoituu. Näitä ei siis oteta respalle mukaan. Huomioikaa kuitenkin, mikäli eliminoidutte tiheään pusikkoon tai vastaavalle alueelle. Tällöin jätettävää objektia saa hieman siirtää näkyvämpään paikkaan (läheisen kannon päälle tms), ettei se jää tiheiden puskien sekaan. Muutoin näitä ei enää kukaan löydä.

 

- Artefaktit

Kaikki artefaktit putoaa kerralla, mikäli pelaaja eliminoituu. 

 

- Pelikuulat

Lootattava luovuttaa ne kuulat joita hänellä on mukana, mutta tämä ei koske lippaita. Mikäli kaikki kuulasi mahtuvat lippaisiin, sinulla ei siis ole velvollisuutta luovuttaa kuulia loottaajalle. Varsinkin osapuolten komentajien on syytä tämä muistaa, nimittäin koko osapuolen kuulista voi lähteä puolet mikäli he hamstraavat varastoa itselleen.

 

- Peliraha

Pelirahasta luovutetaan "karkeasti puolet" niin kauan kuin sinulla on siihen mahdollisuus. Mikäli sinulla on 10 pelirahan, sekä 100 pelirahan setelit, niin luovuta se 10 pelirahaa. Tässä pelaajilta toivotaan ihan oikeasti järkeä, ettei kukaan jakele vain pienimpiä seteleitä väittäen ettei muuta ole. Samoin jos sillä lootattavalla on vain 100 pelirahan seteli, niin herrasmies loottaaja antaa pelaajalle vaikka omistaan edes jotain vaihtorahana. Kaikki varmasti ymmärtää, kuinka ärsyttävää olisi aloittaa peliä respalta kuulat sekä rahat minimissä.

 

 

HUOM!

Pelinjohto ei kannusta missään nimessä systemaattiseen loottaukseen, vaan käyttäkää tätä enemmän pakollisena oljenkortena. 

 

Henkilökohtaisen omaisuuden anastaminen on ehdottomasti kiellettyä, sekä myöskin rangaistava teko !

 

 

Eliminoituminen

Mikäli pelaaja saa uuden osuman ennenkuin häntä ehditään parantaa, hän eliminoituu. Jos pelaaja saa osuman silloin kun häneen on sidottu haavanauha, hän eliminoituu. Pelaajan eliminoituessa, hän nostaa raatoliinan selkeästi esille (kts. Raatoliina) sekä lähtee kulkemaan raatoliina esillä kohti uudelleensyntymispaikkaa. Pelaajien ei tulisi tehdä tätä välittömästi, vaan odottaa maassa maaten että suurin taistelu ympäriltä on ohitse. (HUOM! Yöpelin aikana, älkää jääkö tielle makaamaan jos ajoneuvon ääntä alkaa kuulua. Haavoittuneiden tai eliminoituneiden liikkuminen on sallittu ainostaan turvallisuussyistä, mutta pelinjohto haluaa painottaa että se on kuitenkin erittäin hyvä syy moiseen)

 

 

Puukkotappo

Puukotus simuloidaan pelissä tapauttamanlla kaksi kertaa toisen palaajan hartiaan, samalla sanoen "Puukko". Jokainen pelaaja voi tehdä puukotuksen. Mikäli pelaaja puukotetaan, ei hänellä ole mahdollisuutta parannukseen vaan hän eliminoituu välittömästi. Muistakaa kuitenkin, että puukotuksen tulisi kestää edes muutamia sekunteja. Tällä halutaan välttää tilannetta, missä ryhmän takaa hiipivä juoksee ryhmän ohi "puukkopuukkopuukkopuukko..." jonka jälkeen 6 henkeä on puukotettu kolmessa sekunnissa. Edes viiltäjä Jack ei tähän pystynyt todellisuudessa.

 

 

Turpaan! -sääntö

Vaihtoehtona puukotukselle, pelaaja voi myös "vetää turpaan" toista pelaajaa. Tämä simuloidaan samalla tavalla kuin puukkotappo, taputtamalla/läppäisemällä toista pelaajaa jompaan kumpaan olkapäähän. Poikkeuksena puukotukseen, pelaaja ei eliminoidu tästä säännöstä, vaan pelaaja keräilee ja voivottelee itseään oma arvioiden pari minuuttia. Tästä ei siis myöskään oteta haavoittumista, vaan peliin pääsee terveenä takaisin.

 

 

Radioaktiivisuus

Pelissä on radioaktiivisia alueita, joilla kaikilla on oma vahvuutensa. Jokaisella pelaajalla on oltava noin 30cm pitkä naru tai köysi

kiinnitettynä hihaansa, taisteluliiviinsä tai muuhun näkyvälle paikalle. Naruun on mahduttava tekemään helposti kolme solmua.

Pelinjohto toimittaa alueille radioaktiivisuudesta kertovat merkit, joita kiinnitetään pelialueelle. Alueet muodostavat lähtökohtaisesti aina ympyrän, lappujen kuvapuoli kohti ympyrän keskiosaa. Mikäli kyseessä on esimerkiksi yhden huoneen rakennus, voi sen sisällä olla vain yksi lappu. Useamman huoneen rakennuksissa, saattaa kuitenkin olla eri radioaktiivisuustasoja eri huoneissa samalla periaatteella.

 

Solmut tehdään naruun välittömästi sen jälkeen, kun on havainnut olevansa radioaktiivisella alueella. Mikäli astut vahingossa alueelle, niin solmut otetaan siitä normaalisti. Solmu otetaan joka kerta kun kyseiselle alueelle astutaan. Esimerkkinä jos talossa on ensin valkoinen alue, sitten keltainen alue. Pelaaja ottaa siitä yhden solmun mikäli ei ole suojausta, jonka jälkeen keltaisesta kaksi. Mikäli pelaaja palaa samaa reittiä takaisin, ottaa hän siitä valkoisesta taas yhden solmun lisää, sillä on jo poistunut siltä alueelta jo kerran. Radioaktiiviselle alueelle saa kuitenkin jäädä "loukkuun", mikäli ei ole varaa liikkua. Tällöin pelaaja voi kutsua radiolla apua, josko joku heittäisi antiradin tai kaksi. 

 

 

Radioaktiivisuuden vahvuudet:

Valkoinen alue - Yksi solmu

Keltainen alue - Kaksi solmua

Punainen alue - Kolme solmua

Biohazard alue - Riippuen suojauksesta (ohjeet aluuella merkityssä lapussa)

 

Radioaktiivisuudelta suojautuminen:

Valkoinen alue - Kaasunaamari (täytettävä silmäsuojaimien vaatimukset! Myös suuosan peittävä puolinasse käy)

Keltainen alue - Kemiallinen suojapuku (Valk maalarin suojapuku, vain tiedemiehet tms saavat jo aloituksessa) 

Punainen alue - Sininen suojapuku (Kertakäyttö lyhytaikahaalari, pelinjohto toimittaa peliin)

Biohazard alue - Sinisellä suojapuvulla kärsii vain yhden solmun, kemiallisella kaksi solmua, kaasunaamarilla 3 solmua, ilman suojausta 4 solmua (=instant eliminoituminen)

 

(Korkeammat luokan puvut suojaavat myös alempien tasojen säteilyltä)

 

Pelaaja kestää maksimissaan kolme solmua, jonka jälkeen neljäs eliminoi ennen mahdollisuutta antiradeihin. Mikäli pelaajalla on 2 solmua ja hän kävelee taas keltaiselle alueelle (2 solmua), hän eliminoituu vaikka antiradeja olisi taskussa. Solmuja voi siis poistattaa vain jälkikäteen altistumisesta, eikä vasta alueelle siirtymisen jälkeen.

 

Eläytymistä radioaktiivisuuteen toisen ja kolmannen solmun kohdalla on sallittua ! (pahoinvointia, kuumetta muistuttava tila)

 

 

Lääkintäsäännöt 

SHL-Medic optioon pisteen käyttäneet pelaajat voivat sitoa haavanauhoja. Tämä tehdään sidontanauhoilla, jotka pelinjohto toimittaa peliin. Omien nauhojen tuominen, tai muiden nauhojen käyttäminen pelissä on ehdottomasti kiellettyä ! Nauha sidotaan pelaaajan jompaan kumpaan käteen. Mikäli pelaaja saa uuden osuman parantamisen jälkeen, hän eliminoituu välittömästi. Haavanauhan voi poistaa ainoastaan lääkintäpakkauksella, jotka ovat kertakäyttöisiä. Kyseisiä pakkauksia voivat käyttää vain ja ainoastaan tietyt henkilöt, jotka pelinjohto on ennalta määrännyt (Tiedemiehet, kauppiaat sekä muut erikoisroolit). Tavallinen pelaaja voi kuitenkin kantaa niin montaa haavanauhaa, tai lääkintäpakkausta kuin haluaa (vaikkei osaisi käyttää lääkintäpakkausta). Lääkintäpakkauksia on kahdessa värissä, punainen (poistaa haavanauhan) sekä keltainen (poistaa haavanauhan, sekä yhden solmun radioaktiivisuutta).

 

 

Uudelleensyntyminen

Uudelleensyntyminen, eli nk. "Respaaminen" tapahtuu uudelleensyntymispaikalla, jotka osoitetaan pelin kartalla. Uudelleensyntyimiseen tarvittava aika, on 30 minuuttia. Pelissä on yksi respapaikka, sijoitettu kartalla koordinaattien H9 sekä H10 tienoille. Tämä respapaikka on yöllä valaistu ulkotulilla, sekä pelialueen keskeltä kulkevalta tieltä sinne johdatetaan pienistä valoista tehtyä kujaa pitkin. Nämä valot hohkaavat valkoisina.

 

 

Raatoliina

Raatoliina tulee olla vähintään A4-paperiarkin kokoinen oranssi kangasliina. Raatoliinaa käytetään merkkinä eliminoitumisesta,

puettuna se pään yli tai se kohotettuna ilmaan. Pääasia on, että raatoliina tulee olla näkyvästi esillä. Raatoliinaa voi myöskin

käyttää siirryttäessä majoitusalueelle, tai muissa tapauksissa (aseeseen tulee vika yms.) jolloin et halua olla pelissä mukana.

Raatoliinaa ei saa käyttää pelipaikalla siirtymisessä taktisessa mielessä, tai sääntöjä kiertävänä työkaluna !

 

(HUOMIO! Pelin yöosuudessa kukaan pelaajista ei raatoliinoja näe, kannustetaan punaiseen vilkkuvaloon. Näitä ovat esimerkiksi paristokäyttöiset polkupyörien vilkkuvalot. Koska osa artefakteista ovat jatkuvasti loistavilla ledeillä valaistu, kehoitetaan pelaajia käyttämään juurikin punaista vilkkuvaa valoa)

 

 

Offgame alueet

Offgame alueena toimii majoitusalue sekä uudeleensyntymispaikat. Kyseisellä alueilla kaikki ampuminen on kielletty,

hopinsäätö tapahtuu hopinsäätöalueella eikä offgame alueilla. Uudelleensyntymispaikka on tarkoitettu nimensä mukaisesti

uudelleensyntymiseen, eikä yleiseen hengailuun sekä turinointiin. Tätä saa kuitenkin tehdä majoitusalueella.

OFFGAME ALUEILLA ON OLTAVA VARMISTIN PÄÄLLÄ SEKÄ SORMI POIS LIIPASINKAAREN SISÄPUOLELTA!

 

 

Vastuu

Jokainen pelaaja on vastuussa itsestään ja varusteistaan. Kuitenkin jos selvästi pystytään todistamaan että pelaaja on omilla

toimillaan ja säännöistä piittaamatta aiheuttanut fyysistä tai materiaalista vahinkoa toiselle pelaajalle, on koituneet vahingot korvattava. Jokaisen pelaajan myös toivotaan huolehtivan kanssapelaajan tavaroista ja varuisteista kuin omistaan.

 

Jos löydät pelialueelta tarvikkeita (lippaat, aseet, juomapullot, lataustikut ym. ym.) on velvollisuutesi korjata ne talteen ja

offgame-alueella järjestää kysely tavaroiden omistajan löytämiseksi ja/tai toimittaa löytötavarat pelinjärjestäjälle. Jokainen korjaa

vähintään omat roskansa, tyhjät pullonsa jne. osoitettuun paikkaan

 

 

Vaaratilanteet

Huudetaan "PELI SEIS" jos:

Peliin kuulumattomia ilmaantuu pelipaikalle. Sivullisille käydään ilmoittamassa alueella tapahtuvasta aktiviteetista ja pyydetään

ystävällisesti siirtymään pelialueen ulkopuolelle. Tapahtuman selostuksessa on pyrittävä välttämään sanaa "sota".

 

Jos varsinaisella pelialueella, tai offgame alueella sattuu tapaturma, joka vaatii suurempaa hoitoa kuin pelkkää puhallusta ja laastaria.  

 

Jos itseltä tai kaverilta putoaa maski päästä, menee rikki, tai menee muuten sellaiseen kuntoon että pelaaminen

saattaa aiheuttaa silmävammoja tai muita vakavia ruumiinvammoja. 

 

Kun huudetaan "PELI SEIS", on JOKAISEN pelaajan toistettava huuto, riippumatta siitä missä on. Peliä EI saa jatkaa ennen kuin syy siihen miksi peli pistettiin poikki on selvitetty ja ongelma ratkaistu. Pelin katkeamisen syytä lähtee selvittämään vain yksi tai muutama pelaajista, ei kaikki. Peli jatkuu kun huudetaan "PELI JATKUU".  ”PELI SEIS” huudon ollessa ’voimassa’ jokainen pelaaja joka ei ole selvittämässä ongelman aiheuttajaa, pysyy paikoillaan odottamassa ”PELI JATKUU” huutoa.

 

"PELI SEIS" huutoa ei KOSKAAN käytetä strategisessa muodossa, esimerkiksi lippaiden lataamiseen tai vastaavaan toimintaan. 

 

 

Pelin lopetus

Kun peli lopetetaan, pelinjohto huutaa "PELI OHI". Tämän toistavat jokainen pelaaja, riippumatta siitä onko pelialueella vai offgame alueella. Tämän jälkeen jokainen pelaaja irroittaa lippaan sekä varmistaa aseen. Tämän jälkeen pelinjohto ohjaa pelaajia haluamaansa suuntaan mahdollista loppubriiffiä tai muuta vastaavaa kohti. "PELI OHI" huudon jälkeen ainoat laukaukset ammutaan hopinsäätöpaikalla, eikä missään muualla !

 

---

 

Pelissä oleva materiaali, stashit sekä artefaktit

 

Pelissä käytettävät materiaalit pyritään merkkaamaan aina erikseen, mutta jokaisen tavaran kohdalla näin ei ole. Esimerkiksi kuulapussit, haavanauhat sekä artefaktit jätetään merkkaamatta, sillä muuten pelinjohto ei muuta kerkeisi tekemäänkään. Artefaktit tullaan asettamaan näytille ilmoittautumistiskillä, jotta pelaajat hieman näkevät minkälaisia ne ovat. Pelissä saattaa olla myös täysin uusia, pelaajille tuntemattomia artefakteja. Näiden vaikutuksista taikka merkityksestä voi saada tietoa vasta jälkikäteen, taikka artefaktin merkitys saattaa jäädä kokonaan mysteeriksi. Sama pätee myös pelillisiin objekteihin, voit löytää esimerkiksi vaikkapa radiolähettimen jonka funkiota et välttämättä edes tiedä. Tämä antaa haastetta kaupankäyntiin, sekä itse pelin luonteeseen.

 

Artefaktit:

 

Crap

Täysin musta artefakti, joka ei hohda mitään väriä. Tämä mystinen artefakti oli pitkään tuntematon, kunnes sen voimat löydettiin. Crap tuo käyttäjälleen aina solmun radioaktiivisuutta mikäli sellainen on mukana. Tämä ei vaadi sijoittamista artefact holderiin (kts. alempana tästä) vaan pelkästään mukana kantaminen riittää. Mikäli näitä onnistutaan kuitenkin sijoittamaan kolme kappaletta (jolloin olet saanut jo kolme solmua) yhteen artefact holderiin, voidaan se viskata radioaktiiviselle alueelle. Jonkin ajan kulttua, radioaktiivinen alue puhdistuu täysin. Sama toimii myös toisinpäin, nimittäin sillä voidaan myös luoda radioaktiivisia alueita. Crapit sekä holder tuhoutuu aina käytön jälkeen. Vaikka näitä voidaan käyttää hyvin tehokkaasti, on silti moni vieroksuva käymään näistä kauppaa radioaktiivisuuden vuoksi. Tämän johdosta hinta on huomattavasti muita artefakteja alhaisempi, 500 ruplaa. (!Huom, mikäli näitä käytetään radioaktiivisten alueiden tuhoamiseen/tekemiseen, niin informoi pelinjohtoa asiasta. Vain pelinjohto poistaa, taikka lisää radiaktiivisia alueita.)

 

RedEye

Tasaisesti punaisena hohkaava artefakti antaa käyttäjälleen suojausta radioaktiivisuutta vastaan, kun se sujautetaan Artefact Holderiin. Kun RedEye otetaan käyttöön, se haavoittaa pelaajan välittömästi. Tämän vuoksi, aktivointihetkellä kannattaa olla sidontataitoisen henkilön lähetttyvillä sillä itseään ei voi sitoa. Haavan voi kyllä parantaa normaalisti lääkintäpakkauksella, mutta "käyttöönotto" tapahtuu myös seuraavalle henkilölle. Vaikka pelaaja antaisi RedEyen artefact holderissa eteenpäin, ottaa uusi käytttäjä siitä myös aina haavoittumisen. Holderista poistaminen, ei haavoita. Irtonaisena RedEye ei tuota vahinkoa, muttei suojaa säteilyltäkään, joten kauppaa sillä voi turvallisesti käydä. RedEye suojaa punaisesta radioaktiivisuustasosta alaspäin, eli valkoisesta tai keltaisesta radioaktiivisuudesta ei oteta solmuja, kun taas punaisesta tasosta otetaan normaalisti 3 solmua RedEye:n ollessa mukana. Se ei siis poista kuin valkoisen sekä keltaisen tason vaikutukset, eikä vaikuta mitenkään esim. Biohazard alueisiin. Monesti RedEye artefaktia kaupataan 1000 ruplan hintaan, mutta vyöhykkeellä monet tyytyvät kompromisseihin hintakilpailussa.

 

BlueBall

Sinisenä hohkaava artefakti on monen ikuinen haave, sillä tällä artefaktilla on parantavia vaikutuksia. BlueBall asetettuna artifact holderiin ehkäisee aina yhden haavoittumisen kerrallaan, noin kahden minuutin aikana. Mikäli pelaaja siis saa osuman, hän laskee itse oma-arviona kaksi minuuttia mikäli kelloa ei satu olemaan kädessä. Mikäli tämän kahden minuutin aikana hän saa yhdenkään osuman, hän eliminoituu välittömästi. Tämän vuoksi monet ovat tottuneet artefaktin luomaan ikuisen elämän illuusioon, kunnes karu todellisuus paljastuu. Artefaktia kaupataan yleensä 2000 ruplan hintaan, harvemmin vyöhykkeellä on kuitenkaan siihen tarpeeksi ostovoimaa, joten taas tehdään kompromisseja...

 

Tuntemattomat artefaktit

Välillä on ilmestynyt uusia artefakteja, joiden tarkoituksia ei vielä tiedetä. Yleensä tiedemiehet sekä kauppiaat maksavat näistä, mutta hinta määräytyy täysin heidän mielensä mukaan. Tähän asti löydetyistä artefakteista tiedetään, että ny kuitenkin hohkaavat aina jotain valoa. Ne saattavat olla useiden värien yhdistelmiä, nimittäin yksi artefakti voi heijastaa tasaisina sykleinä useampaakin väriä kerrallaan. Toiset taas liostavat yhtä väriä tasaisesti.

 

Artefact Holder

Nämä laukut ovat tarkoitettu artefaktien käyttöön, sillä artefaktit aktivoituvat vasta itse laukussa. Siksi esimerkiksi BlueBall saattaa olla sinulle täysin hyödytän, mikäli siunlla ei ole itse holderia. Jokaisella pelaajalla voi olla vain yksi holderi kerrallaan käytössä, sen jälkeen muut ovatkin vain kauppatavaraa. Yhden holderin hinta vaihtelee vyöhykkeellä suht paljon, niitä on myyty 200-500 ruplan välillä. Joskus hinta riippuu ihan vain neuvottelutaidoista. (Holderit ovat erikseen merkattuja kaasunaamarilaukkuja, jotka pelinjohto toimittaa peliin. Näitä ei siis itse saa tehdä, toki tavallista kaasunaamarilaukkua saa pitää varusteiden säilömiseen, mutta ne eivät silloin ne eivät ole holdereita)

 

---

 

Erikoissuojat:

 

Exosuit

Exosuit on vahvistekehikko pelajaan ympärillä, jonka pelaaja valmistaa itse. Hyvin samantyyppinen malli on esimerkiksi tietokonepelien power armorit, mutta tässä tapauksessa noudatetaan stalkerin kaavaa. Exosuit säännöllisesti mitätöin kaikki yksittäiset osumat, mukaanlukien tarkkuuskiväärit. Exosuitin omistaja ottaa siis sarjan yhtenä osumana, tunnistaen että nyt osui enemmän kuin kolme laukausta. Mikäli yhdestä sarjasta osuu vain yksi tai kaksi kuulaa pelaajaan, ei hän ota tästä haavoittumista lainkaan.

 

 

Sevasuit

Radioaktiivisuutta, sekä biohazard alueita kestävä suojapuku. Kyseisen suojapuvun ominaismerkkejä ovat kaasunaamari, suuret putket sekä happisäiliöt. Erona Exosuittiin tässä on se, että Exosuit on hydraulista järjestelmää matkiva setti. Sevasuit taas keskittyy hengitysjärjestelmään, happipulloihin sekä suodattimiin. 

 

 

Monsterit

Pelissä on myös erilaisia "hirviöitä" jotka ovat osa vyöhykettä. Nämä monsterit eivät katso osapuolia, vaan käytännössä hyökkäävät ketä tahansa kohti. Useinmiten nämä hoidetaan ampumalla, mutta kukaan jäkevä stalker ei lähde näitä yksin kohtaamaan. (Huom! Zombit ampuvat normaalein säännöin, niistä otetaan osumat normaalisti. Snorkin tai bloodsuckerin läpäisy haavoittaa, ei eliminoi täysin. Poikkeuksena uhri joka on jo haavanauhalla sidottu pelaaja, joka luonnollisesti eliminoituu tällöin).

 

Snorkit

 

Huhujen mukaan eri laboratorioissa suoritettiin myös ihmiskokeita, jotka päättyivät kaikkea muuta kuin onnellisesti. Tämä on yksi mahdollinen syy sille, mistä snorkit tulivat. Heidät ainoa käytös on hyökkääminen ihmisten päälle, välillä jopa liiankin itsemurhahakuisesti. He muistuttavat hyvin paljon ihmistä, etenevät hieman kyyryssä. Vaikka snorkit tunnetaan kaikkein helpoiten kaatuvina, saattavat he silti päästä yllättävän lähelle. He eivät yleensä käytä asita, vaan hyökkäävät paljain käsin.


Zombiet

Vyöhykkeellä aivokuolleita stalkkereita ruvettiin kutsumaan zombeiksi, heidän apaattisen vaeltelunsa sekä mölinän johdosta. Ei ole varmaa kuinka nämä olennot syntyvät, joten on monia eri teorioita näiden olemassaololle. Kuitenkin, välillä on havaittu samassa zombilaumassa sekä Militaryn että Forsakenin edustajia. Tämä kertoo vain siitä, etteivät he enää kannata mitään entistä auktoriteettia tai ideologiaa. Se osaavat laahustaa, ampua kohti sekä ladata aseensa. He eivät näytä tuntevan kipua, joten heitä on yleensä torjuttu lyhyillä sarjoilla torsoon.

 

Bloodsuckerit

Yksi vyöhykkeen pelätyimmistä, sekä kirotuimmista olennoista. Tämä kehittyneempi riivaaja kykenee myös näkymättömyyteen (saa käytttää raatoliinaa etenemiseen), mikä tekee siitä erittäin vaarallisen vastustajan. Bloodsucker vaikuttaa kestävän huomattavasti enemmän osumaa sen paksun nahkansa ansiosta, jonka takia fiksummat mielummin väistävät sitä mikäli mahdollista. Bloodsuckerit kykenevät ainakin jonkin tason loogiseen ajatteluun, nimittäin näiden kerrotaan tehneen usein väijytyksiä.

 

Controller

Erittäin pelätty hahmo, jota isotkin miehet pelkäävät. Sen korvia särkevää ininää sekä ujellusta muistellaan pelolla. Controllerin tuhoamiseksi kukaan vyöhykkeellä ei ole keksinyt pätevää keinoa, sillä sitä kohtaan on ammuttu ennenkin lippaita tyhjäksi. Monet tämän takia miettivätkin, onko kyseessä vain heijastus ihmisen silmälle, sillä luodit tuntuvat kuin sujahtavan siitä läpi? Joka tapauksessa uhrileen tämä olento on kaikkea muuta kuin heijastus, sillä controllerin tiedetään ottaneen muita ihmisiä hallintaansa. Kukaan ei tiedä kuinka, mutta yht äkkiä ilman varoitusta huomaat suojelevasi controlleria. Kävelet hänen kanssaan, hän saattaa jopa pyytää sinua ampumaan hänen esteensä. He voivat olla parhaita kavereitasi, nimittäin kukaan ei koskaan ole pystynyt vastustamaan controllerin käskyjä. Mikäli uhri selviää hengissä, saattaa joskus controller päästää uhrinsa vapaaksi jättäen tämän hetkeksi johonkin. (Pelitekninen huomautus, mikäli controller ilmoittaa sinulle että olet hänen vallassaan, et voi neuvotella tai kyseenalaistaa hänen käskyjään. Controller pyytää hallittaviaan ampumaan sitä ketä hän haluaa, jota pelaajien tulee noudattaa. Pelaajiin käy aivan normaalit osumasäännöt, eikä controllerin uhrina oleminen tuo mitään lisäkestävyyttä. Pelinjohto on varma, että tunnistatte kyllä controllerin, mikäli sellaisen tapaatte).